Ia jelas menunjukkan ayat dan makna al-Quran tetap terpelihara sehingga hari kiamat. Al-Quran terpelihara kerana ia kitab terakhir diturunkan kepada nabi terakhir. Allah memberi jaminan ia tidak dapat diubah kerana jika al-Quran diseleweng maka tiada lagi nabi yang akan datang membetulkan penyelewengan ini.
Namun, ada manusia yang bersifat hasad dan iri hati mentafsirkan al-Quran menurut hawa nafsu mereka sendiri. Firman Allah: “Adapun mereka yang hatinya condong kepada kesesatan, mereka mengikuti ayat-ayat yang samar (mutasyabihat) dalam al-Quran dengan andaian yang membawa kepada fitnah kerana maksud ayat tidak diketahui melainkan Allah. Dan orang yang berilmu berkata kami beriman dengan apa yang diturunkan Allah.” (Al-Imran: 7).
Ini menunjukkan ulama saja diberi kefahaman menguasai ilmu. Hanya mereka mempunyai autoriti untuk mentafsir al-Quran berdasarkan ilmu asas tafsir yang dimiliki mereka.
Berkenaan ayat yang saudara sebutkan tadi ada pada ayat yang bermaksud : “Sesungguhnya orang beriman, orang Yahudi dan Nasrani dan golongan yang hidup terdahulu (sebelum Nabi SAW) yang beriman kepada Allah dan hari akhirat dan beramal salih akan mendapat ganjaran dari Allah SWT.” (Al-Baqarah: 62)
Dalam ayat lain juga, Allah berfirman: “Sesiapa yang tidak menganut Islam sebagai agama, maka anutan mereka adalah tertolak dan mereka adalah golongan yang rugi”. (Al-Imran: 85)
Allah menjelaskan hal ini dalam ayat yang nyata bahawa Yahudi dan Nasrani yang tidak beriman dengan Nabi Muhammad termasuk golongan sesat.
Ayat itu menunjukkan Yahudi yang beriman dengan Nabi Musa dan mengamalkan Taurat yang diturunkan serta percaya hari akhirat saja akan masuk syurga. Begitu juga Nasrani yang beriman dengan Isa dan Injil yang sebenar.
Firman Allah: “Kufurlah mereka yang mengatakan bahawa Isa adalah Tuhan.” dan satu lagi firman-Nya: “Sesungguhnya kufurlah mereka yang mendakwa bahawa Allah itu tiga di dalam satu”. (Maidah: 72 dan 73)
Antara contoh tafsiran yang menyimpang ialah :
Oleh itu, berguru atau merujuk kepada ulama muktabar adalah cara mengelak daripada terjebak dalam kancah fahaman salah terhadap ayat Allah dan tafsiran melampau. Belajar bersendirian tanpa bimbingan guru adalah diragui. Mungkin pendapat ini ada kebenarannya. “Sesiapa yang tidak mempunyai guru, maka gurunya ialah syaitan”. Kecuali mempunyai asas ilmu yang kuat untuk berbuat demikian.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan