Selasa, 16 Mac 2010

hukum Berjabat Tangan berdasarkan Mazhab - Menjawab Tuduhan Palsu Ulama sebagai sesat kerana berjabat Tangan dengan Wanita

Adakah Qardhawi sesat menurut Org-Org Alim yg menuduh perbuatan ini bercanggah dengan syariat (kecuali yang bermazhab syafie)

Prof Qardhawi telah mengeluarkan fatwa berkaitan bab bersalaman dengan wanita (Fatawa Mu'asirat): Berikut adalah fatwa dan penjelasannya secara ringkas.



1.Harus berjabat tangan ketika tidak disertai dengan syahwah, rasa kenikmatan atau rasa teransang. Ia juga mesti aman daripada fitnah. Jika disertai dengan syahwah dan teransang gelora seks, maka haram hukumnya walaupun dengan mahram (ipar duai, mertua, anak saudara dan lain-lain) atau lelaki remaja yang belum tumbuh janggut)


2.Berjabat tangan hendaklah pada tempat yang perlu sahaja, contohnya: suasana hari raya, ramai sahabat handai, saudara mara yang datang yang kebanyakannya adalah saudara mara samaada melalui nasab atau perkahwinan.


3. Ia pada kadar yang tidak keterlaluan dan berlebihan sebagai langkah berjaga-jaga kerana RasuluLlah saw tidak pernah berjabat salam dengan wanita bukan mahram.


4.Lelaki beriman yang menjaga agamanya seharusnya tidak memulakan salam (kepada wanita). Ia bersalaman bila pihak wanita yang memulakan dahulu.

5.Hukum bersalaman dengan wanita ini terhad dan khusus bagi siapa yang memerlukan sahaja.


Perbahasan dalam bab ini sungguh panjang, maka Qardhawi telah merumuskan untuk kita.


Rujukan lanjut: alQardhawi, Prof.; Fatawa Mu'asirat (Fatwa-fatwa
Semasa).bab wanita dan kekeluargaan


Mengikut Mazhab Imam Syafie RHM

sekiranya segaja menyentuh atau tersentuh antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram, jawabnya adalah haram. Berdosa. Kalau kita ada wudhuk, batal wudhuk itu. Imam Syafie sedikit syadid, keras dan tegas dalam masalah ini. Ini kerana ianya lebih bersifat berhati-hati dan sangat menjaga.


Dalam Mazhab Imam Syafie walaupun orang yang kita sentuh itu isteri atau suami kita ketika berwudhuk jawabnya batal wudhuk kita namun ianya tidaklah berdosa. Tetapi t

idak haram kalau kita menyentuhnya ketika kita tidak berwudhuk. Pengecualian ini hanya kepada pasangan suami isteri sahaja. Kalau belum menjadi suami isteri, hukumnya tetap haram dan berdosa.

Maksud tersentuh ini termasuklah bersalaman. Lelaki dan perempuan yang bukan mahram, haram bersalaman.

Adakah syeikh Sayyid al-Tantawi juga akan disesatkan selepas ini???

APA PANDANGAN SHEIKH MOHAMMED SAYED TANTAWI

Mohammed Sayed Tantawi datang melawat Malaysia (Sheikh Mohammed Sayed Tantawi telah meninggal dunia pada 10hb. Mac 2010 dalam usia 82 tahun kerana sakit jantung - Al-Fatihah untuk ulamak besar ini) dan telah dijemput untuk memberi ceramah TV1 dengan menggunakan jurubahasa.

Mengikut Allahyarham, Islam membolehkan kita bersentuh kerana bersalaman dengan wanita atau lelaki yang bukan mahram. Tetapi sentuhan itu janganlah disertakan dengan syahwat. Kalau dengan syahwat katanya, menyentuh anak sendiripun jawabnya adalah haram. Mazhab Maliki membolehkan persentuhan itu dengan syarat ikhlas dan tidak disertakan dengan syahwat.


Kesimpulan:

  • Kita seharusnya melihat kepada mazhab yang menjadi pegangan dan pedoman kita dalam melakukan amalan seharian. Manakala, jaganlah menuduh secara melulu tanpa melihat kepada pandangan Ilmu terlebih dahulu.
  • Menurut kita yang bermazhab syafie sewajarnya berpandangan sebagaimana Imam Syafie, manakala pandangan Para Ulam' sebagimana kedua di atas, meupakan Mujtahid yang melakukan segala perkara sesuai dengan Pandangan mereka sebagi seorang Ulama.
  • Sikap fanatik menkafirkan sesama Islam sama seprti sikap Wahabi dan Kaum Muda yang baru belajar yang taksub ( tanpa Ilmu ) yang berlebihan sehingga sanggup mengatakan sesat kpd mereka yang berbeza pandangan dengan mereka.

Wallahua'lam.

1 ulasan:

ayam kampung berkata...

http://3.bp.blogspot.com/_18aA41Uv3vY/SzMQ5pNPCFI/AAAAAAAAAhU/A3L5PNRdNXQ/S220/Qardawi+bersalam+perempuan+99.png