Ahad, 12 Julai 2009

Kepimpinan Suatu Taklifan Dan Bukannya Tasyriff


Pada 11 Julai 2009, bertempat di Dewan Auditorium Tun Ahmad zaidi Adruse Institut Perguruan Batu Lintang, ABIM Sarawak telah mengadakan Seminar Pendidikan islam bersemperna Muktamar ABIM Negeri Sarawak kali ke 30. ABIM telah lama berada dalam pesada Dakwah di sarawak, walaupun tidak mempunyai sumber kewangan yang tetap, Namun semangat Pimpinan yang mandiri, serta sokongan masyarakat, ABIM mampu berdiri selama 30 tahun di negeri Bumi kenyalang ini dalam misinya membawa agenda Dakwah dan tarbiyyah.

Pembentang kertas kerja, Dr. Mohd Farid Bin Shahran, Pensyarah Usuluddin IRK UIAM Gombek, juga sebagai Timbalan presiden ABIM Pusat memeriahkan lagi seminar tersebut. Ramai dikalangan NGO seperti MACMA, USK, JIM turut menghadiri Seminar tersebut.Pembantangan yang lakukan banyak menyentuh tentang perkembangan dunia pendidikan serta banyak juga menyentuh isu-isu kemanusiaan. Dr. farid juga menenkankan bagaimana peranan seorang pendidik serta cabaran-cabaran sebagai pendidik disamping menekankan konsep Murabbi kepada pendidik. memandangkan ramai dikalangan peserta merupakan pelajar pendidikan IPBL, maka pengisian yang ketengahkan adalah amat bersesuaian dengan sasaran hadirin yang hadir.



Seperti kebiasaan, transisi kepimpinan berlaku pada Muktamar kali ini. Yang Dipertua, ustaz Suhardi Bin Hj. Edward, membentangkan Ucapan dasarnya, Dirasah Islamiayah Memperkukuh Manhaj Nubuwah. YDP juga menekankan bagaimana konsep Dakwah baginda saw yang menekankan pendidikan sevcara ilmiah, hikmah serta berstrategi dalam mendekatkan sasaran kepada Islam. YDP juga menekankan betapa usaha dakwah perlu diusahakan dengan lebih lagi'Dauble The Effort' demi masa depan Islam di Sarawak.




kehadiran peserta yang menggalakkan serta menyokong gerakan Dakwah ABIM


pemimpin Muda yang bersemangat untuk bersama dalam gerakan dakwah ABIM Negeri Sarawak


Muktamar ini Sangat meletihkan, sehingga aku rasa nak pengsan









Gelagat Peserta Muktamar Dan Seminar ABIM ke 30

5 ulasan:

Hj. Haziq Ahmad Zaki berkata...

Wah Ustaz Hasfa, bangga kamek ada gambar kamek di siya.........

Suluh Hati berkata...

ustaz...senarai penuh pimpinan ABIM sesi baru boleh sik disertakan?

Abi Jibril al_Kusinjiy berkata...

Salam Dr, insya'allah, kelak kmk paparkan dlm blog.. Bila lah agaknya Dr akan tersenarai dalam barisan utama ya????

Tanpa Nama berkata...

ALLAH BERADA DI BUMI MENJELANG KIAMAT!!!!

Tenang-tenangkan diri...
Sila layari http://manatuhanallah.wordpress.com/
Baca dengan jiwa yang setenang-tenangnya, usah membuat sebarang spekulasi, rujukkan terlebih dahulu kepada mufti negeri masing-masing...
Kerana semua mereka telah bertahun mendapat surat peringatan....
Terima Kasih

Krulayar

little bro Syah_ameer berkata...

salam tahniah ustaz Hasfa...